Plan een afspraak

Hoe verzorg ik een goede Onboarding voor mijn nieuwe medewerkers?

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Een succesvolle Onboarding voor je nieuwe medewerkers: het lijkt simpel, echter slagen veel bedrijven er niet in om medewerkers succesvol in te werken en aan hun bedrijf te binden. Maar wat is Onboarding precies? En hoe zorg je voor een goéde Onboarding? Wij nemen je mee!

Onboarding van nieuwe medewerkers betekent letterlijk: aan boord gaan. Een onboardigsproces kan op allerlei manieren uitgevoerd worden. Dit proces beschrijft de manier waarop een nieuwe medewerker de organisatie en werkzaamheden gaat leren kennen. Dit met uiteraard het doel dat de medewerker goed geïntegreerd raakt binnen het bedrijf. Dit integratieproces kan soms wel dagen, weken of maanden duren. Een goede en duidelijke begeleiding hierin is cruciaal. Waarom? Dat laten de cijfers van het onderzoek van The Undercover Recruiter ons duidelijk zien:

– 91% van de medewerkers voelt zich meer verbonden met het bedrijf door een goede Onboarding;

– 89% van de medewerkers ervaart een sterkere verbinding met het team;

– Medewerkers zijn 30 keer meer tevreden over hun baan, omdat ze ook beter weten wat er van hen verwacht wordt;

– De kans dat de medewerker op langer termijn blijft is 18 keer groter door dat warme bad wat jij gecreëerd hebt voor hen!

Lijkt me duidelijke taal toch? Nog niet genoeg overtuigd? Kijk dan eens naar deze resultaten van een slecht integratieproces:

– 4% van de nieuwe medewerkers stopt direct na een rampzalige eerste dag;

– 20% van het verloop van de medewerkers vindt al plaats binnen de eerste 45 dagen van het dienstverband (in de periode dus waar een GOED integratieproces plaats zou moeten vinden);

– Bijna 1 op de drie nieuwe medewerkers verlaat de organisatie (zowel vrijwillig als onvrijwillig) voor het einde van het jaar.

Als dat nog niet voldoende aanleiding is om eens serieus naar je integratieproces te kijken, dan heb ik een ander nieuwtje voor je: uit onderzoek blijkt, dat het tot een 1,5 jaarsalaris kost wanneer er een medewerker vertrekt en je op zoek moet gaan naar een nieuwe medewerker. Flinke kostenpost dus.

Oké, genoeg over cijfers. Wat moet er dan gebeuren voor een goed onboardigsproces?! I got you!

Allereerst is het belangrijk om te zorgen dat je de harde onboarding (= het basistraject) op orde hebt. Dit lukt veel bedrijven ook wel: denk aan een sleutel voor het pand, een laptop, een telefoon; al het gereedschap dat je nieuwe medewerker nodigt heeft om succesvol te zijn in zijn of haar werk. Laat je nieuwe medewerker kennis maken met het personeelshandboek. Tip van de sluier: regel dit alvorens je nieuwe medewerker start en niet pas op moment suprême. Maak voor jezelf een checklist om goed na te lopen of je alles geregeld hebt en je nieuwe medewerker direct aan de slag kan.

Maar dan! De eerste dag van je nieuwe medewerker breekt aan en alle basis zaken zijn geregeld. Wat nu? Misschien klinkt het wat kinderlijk, maar een voorstelrondje is zéér noodzakelijk. Niet alleen met de directe collega’s, maar het is ook fijn dat je nieuwe medewerker kennis maakt met het management zodat hij/zij de mensen áchter het bedrijf leert kennen. Plan afspraken en activiteiten, zodat je nieuwe medewerker echt het gevoel krijgt dat er aan hem of haar gedacht is. Je kent de uitspraak vast wel: gooi ze maar in het diepe, dan leren ze het beste zwemmen! Dat is allemaal leuk en aardig, maar zorg er dan ook voor dat je nieuwe medewerker niet verzuipt 😉.

Neem het integratieproces van je nieuwe medewerker serieus; maak er desnoods iets speciaals van! Denk aan bijvoorbeeld een kleinigheidje of welkomstcadeautje op zijn of haar bureau. Jij hebt immers niet alleen voor de nieuwe medewerker gekozen, zij hebben ook voor jouw bedrijf gekozen! En in hedendaagse arbeidsmarkt is dat best wel uniek.

Gereedschap op zak? Check. Kennis gemaakt met de collega’s en het bedrijf? Check. Dan volgt de kern van het integratieproces: de werkzaamheden. Laten we beginnen bij het feit dat het belangrijk is om niet direct te hoge eisen te stellen aan startende medewerkers. Vooral in de eerste periode is het belangrijker dat je nieuwe medewerker de kans krijgt om te landen en op zijn of haar gemak kennis en informatie te vergaren betreffende de functie: een goede voorbereiding is immers het halve werk.

Dit kan natuurlijk op diverse manieren: maak een inwerkprogramma waarbij je je medewerker duidelijk inzage geeft in de te doorlopen stappen. Laat een medewerker enkele dagen meelopen met een ervaren kracht, of bied je nieuwe medewerker trainingen en cursussen aan. Veel trainingen kunnen ook gecombineerd worden met praktijkoefeningen waardoor je nieuwe medewerker direct leert te vertalen naar de praktijk. Maar let op: wees hier niet te opdringerig in. Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat je de nieuwe medewerker de ruimte geeft om op zijn of haar tempo de informatie en kennis te verwerken. Zo werkt dat ook met trainingen: doe dit stap voor stap, in kleine beetjes zodat het niet te overweldigend wordt in de eerste weken.

Misschien wel het belangrijkste stuk van de Onboarding: geef feedback! Het is belangrijk om een moment te creëren om eens te bespreken met elkaar hoe het gaat. Zowel voor de medewerker als voor de leidinggevende is dit de uitgelegen kans om elkaar beter te leren kennen en het integratieproces te evalueren en waar nodig bij te stellen. Wacht dus niet tot een functionerings- of beoordelingsgesprek: wellicht is de medewerker dan al weg en kun je het proces niet meer beïnvloeden.

And last but not least: neem de tijd. Een Onboarding is pas rond als de medewerker optimaal presteert. Je zult dus continu moeten polsen en bij moeten sturen om te zorgen dat jouw medewerker goed op zijn of haar plek zit én of diegene het wel echt leuk vindt. Bij de ene medewerker gaat dit sneller dan bij de andere medewerker.

Hulp nodig bij het realiseren van een goede Onboarding? Neem contact met ons op en we helpen je graag!

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.