Plan een afspraak

Leidinggeven in tijden van thuiswerken

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Door de coronacrisis wordt er veel gevraagd van medewerkers maar ook van leidinggevende. De rol die leidinggevende moeten invullen verandert van leiden naar sturen/coachen, en dat ook nog eens op afstand. Doordat we voor de tweede keer noodgedwongen thuis zijn gaan zitten is het belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Hoe zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en hoe zorg je ervoor dat medewerkers binding houden met de organisatie?

Samenwerking op afstand
Om te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan is het belangrijk om continue in contact te blijven met je medewerkers. Hiervoor kunnen verschillende kanalen gebruikt worden zoals teams of zoom. Enkel een telefonisch gesprek is af te raden. Het is fijn om elkaar in de ogen te kunnen kijken. Dit kun je doen door een dag opstart te plannen maar ook om de dag gezamenlijk af te sluiten.

Door minder invloed te hebben lijkt het lastig om een goede samenwerking te realiseren. Toch zijn er verschillende manieren om deze invloed wel uit te oefenen. Dit doe je door medewerkers persoonlijke doelen te geven. Zo ontstaat er duidelijkheid en weet iedereen wat er van hen verwacht wordt. Stel jezelf hierbij de vraag: “wat moet de medewerker gedaan hebben om tevreden te zijn over het resultaat.”

Als de doelen duidelijk zijn ontstaat er vertrouwen en heb je als leidinggevende enkel een coachende rol binnen je team.

Vergeet niet de persoonlijke benadering
Doordat medewerkers vanuit huis werken missen zij de binding en samenwerking met collega’s ook. De dagelijkse vergaderingen zorgen er helaas niet voor dat de medewerkers deze betrokkenheid ook daadwerkelijk voelen. Probeer daarom als leidinggevende verbonden te blijven met je medewerkers door ook regelmatig persoonlijke (bila) gesprekken in te plannen waarbij de medewerker de tijd heeft zijn/haar problemen te bespreken. Zo weet je wat er speelt en kun je ervoor zorgen dat problemen of zorgen worden weggenomen.

De vrijdagmiddagborrel of het koffieautomaatgesprek
In deze tijd is het sociale contact ook een punt van aandacht. Waar je op kantoor bij de koffieautomaat een praatje maakt over het weekend, valt dat nu weg. Ook dit praatje is erg belangrijk voor de binding van het personeel. Even informeel, sociaal en zonder het dagelijkse werk. Het is goed om met elkaar in contact te blijven. Door contact met elkaar te hebben wordt het teamgevoel versterkt en zullen medewerkers gemotiveerder zijn.

Tip: organiseer wekelijks een digitale vrijdagmiddagborrel of dagelijks een digitale koffiepauze waarbij iedereen de tijd heeft met elkaar bij te praten.

 

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.