Plan een afspraak

HR Trends 2023

Tessa van Vreede Baanbegleider

Het is 2023, de arbeidsmarkt is nog steeds krap en bedrijven strijden om gekwalificeerde werknemers. Veel vacatures blijven dan ook onvervuld. Blijft dit het komende jaar zo? Hoe gaat zich dit ontwikkelen en wat zijn de HR trends in 2023?

Arbeidskrapte

Veel werkgevers vragen zich natuurlijk af hoe lang het personeelstekort aan blijft. De verwachting is, dat dit in 2023 niet verandert. Er gebeurt van alles in de wereld, waardoor mensen nog liever dan hiervoor zekerheid willen. Ze zullen dus niet zomaar ontslag nemen en op zoek gaan naar een nieuwe baan. Er zal hierdoor waarschijnlijk wel een verschuiving plaatsvinden binnen bedrijven. Bedrijven zullen kritischer kijken naar openstaande vacatures. Moeten deze wel ingevuld worden? Kunnen andere medewerkers dit erbij doen? Nog belangrijker om te kijken naar het behoud van de huidige medewerkers.

Employee experience

Persoonlijke aandacht, ontwikkelingsmogelijkheden en werkgeluk werden al veel onder de aandacht gebracht in 2022. Dit zal in 2023 nog veel belangrijker worden. Mede door de krapte op de arbeidsmarkt, is de employee experience belangrijker dan ooit. Het gaat hierbij om het welbevinden van de medewerkers. Weet jij wat jouw medewerkers echt nodig hebben? Zijn jouw medewerkers gelukkig? Dat weet je alleen door het gesprek aan te gaan met ze en te luisteren. Achterhaal wat ze nodig hebben en maak eventuele plannen ook concreet.

Werven en onboarding

Het werven en de onboarding moet in 2023 echt anders. Solliciteren moet simpel kunnen met 2 drukken op de knop en de communicatie moet anders. Communiceren zal meer via Whatsapp gaan. Daarnaast is het nog belangrijker om te achterhalen wat de doelgroep interessant vindt en waar die zich mee bezig houdt. Geen lange vacatureteksten, maar korte pakkende video’s. Dat is de toekomst. Ook de onboarding moet beter. Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker de socialisatiefase goed doorkomt? Voor sommigen lijkt dit misschien vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Zorg voor een goed onboarding programma en belangrijker nog, evalueer ook regelmatig. Daarnaast moet de onboarding beter. Evalueer na 1 week, na 1 maand, na 60 dagen, maar ook nog na 90 dagen. Krijg je feedback? Doe hier dan ook iets mee, zodat de volgende nieuwe medewerker nog beter integreert binnen je bedrijf.

Zichtbaarheid als werkgever

Alleen vacatures posten is niet meer genoeg. Je moet kijken naar je zichtbaarheid als werkgever. Wat ziet je potentiële werknemer allemaal al voorbij komen? Deel je interessante content? Laat je zien hoe het er op de werkvloer aan toe gaat? Employer branding is super belangrijk. Vooral de nieuwe generatie wil echt een gevoel krijgen bij je bedrijf, al voordat zij een gesprek aangaan.

Skills vs diploma’s

Ja, diploma’s blijven gewoon bestaan, maar skills worden steeds belangrijker. Beroepen zullen steeds sneller veranderen, dus diploma’s zullen steeds sneller verouderen. In 2023 zal er naar verwachting steeds meer worden gekeken naar de persoon en de onderliggende vaardigheden. Past iemand binnen het bedrijf en heeft degene hetzelfde DNA? Dat wordt veel belangrijker. Natuurlijk is het van belang dat je voor bepaalde functies kennis en ervaring meebrengt, maar met cursussen of opleidingen valt er genoeg (bij) te leren. Motivatie en DNA, dat zit al in je.

Weet je als bedrijf nu niet waar je moet beginnen? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Wil je meer weten over deze HR trends en hoe je hier als organisatie op kunt anticiperen? Neem contact met ons op en wij helpen je verder! Lees hier ook waarom Spoor3HRM voor jouw bedrijf van toegevoegde waarde kan zijn.

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.