Wat verandert er in 2022?

Er veranderen continu dingen in het Nederlandse rechtssysteem. Aan het een wordt veel aandacht gewijd terwijl het ander voornamelijk op de achtergrond gebeurd. Maar wat gaat er in 2022 allemaal veranderen? Én wat voor effect heeft dit op je organisatie of op jezelf?

Er gaat een hoop veranderen in 2022. De werknemer heeft hier veel profijt van. Neem als voorbeeld een uitzendkracht: in 2021 moest een uitzendkracht voor fase A al 78 weken in dienst zijn. Dit wil zeggen dat je in deze 78 weken onbeperkt contracten kon krijgen zonder in aanmerking te komen voor een vast contract. Dit wordt teruggeschroefd naar slechts 52 weken. Maar let op! Dit is pas van toepassing als je na 3 januari 2022 in dienst bent getreden.

 

Ook fase B zal korter zijn. Waar dit voorheen 4 jaar of 6 contracten was, wordt dit nu verlaagd naar 3 jaar of 6 contracten. Dit is veranderd zodat een uitzendkracht eerder in aanmerking komt voor een vast contract en dus net wat meer zekerheid heeft. Ook zal een uitzendkracht al vanaf week 8 pensioen gaan opbouwen in plaats van week 26.

 

Naast het goede nieuws voor de uitzendkrachten is er nog meer goed nieuws voor de werknemers! Het minimumloon gaat namelijk per 1 januari 2022 met 24 euro bruto omhoog. Naast het minimumloon gaan de volgende uitkeringen ook wat omhoog: de WW, AOW en WAO. Wanneer kom je nu in aanmerking voor zo’n uitkering? En wat houdt het precies in?

 

Nou dat is simpel: deze uitkeringen zijn allemaal afkortingen voor uitkeringen uit het sociale stelsel.  Zo staat de WW voor werkeloosheidswet welke je ontvangt wanneer je werkloos raakt. Uiteraard zijn er wel diverse eisen aan verbonden. Zo heb je bijvoorbeeld een sollicitatieplicht en dien je passend werk te accepteren.

 

De AOW-uitkering is de algemene ouderdomswet die is gebaseerd op het ouderdomspensioen. Wij noemen deze uitkering ook wel een volksverzekering. Je AOW begint zodra je je pensioengerechtigde leeftijd hebt behaald.

Naast de WW en AOW is er ook nog het WAO welke staat voor Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wanneer je voor 1 januari 2004 ziek bent geworden zit je in de WAO. Wanneer je al in de WAO hebt gezeten is er een kans dat je weer in de WAO terecht komt wanneer je gezondheid verslechterd.

 

Maar wie bepaalt er nu zoiets?

Al het bovenstaande wordt door de wet bepaald en komt tot stand door een wetsvoorstel. Dit wordt door ambtenaren geschreven en wordt vanuit de ambtenaren doorgestuurd naar het ambtelijk voorportaal. Na het voorportaal komt het wetsvoorstel terecht bij de onderraad en vindt er een inhoudelijk overleg plaats met de betrokken ministers. Tijdens deze ambtelijke voorbereiding is het wetsvoorstel nog niet openbaar.

 

Naast de regering kunnen ook leden van de tweede kamer een wetsvoorstel indienen. Wanneer een wetsvoorstel door de partijen goedgekeurd wordt gaat het naar de Eerste en Tweede kamer. Voordat het wetsvoorstel bij de Eerste en Tweede kamer ligt, adviseert de Raad Van State over het wetsvoorstel. Zodra het wetsvoorstel bij de Eerste en Tweede kamer ligt is het ook meteen openbaar. Wanneer het wetsvoorstel is goed gekeurd door zowel de Eerste als Tweede kamer moet het ondertekend worden door de Koning en Minister. Zodra dit is gebeurd is er een nieuwe wet aangenomen!

 

 

Heb je vragen of wil je meer weten? Naam dan contact met ons op, we staan je graag te woord!