Plan een afspraak

Slaat de huizenmarkt gekte door naar de arbeidsmarkt?

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Vorige week werd bekend dat de werkeloosheid in Nederland vanaf het begin van het jaar met 40.000 mensen is gedaald. Nog nooit is de werkeloosheid in Nederland zo hard gedaald als het afgelopen half jaar. Aan de andere kant; vorig jaar liep de werkeloosheid ook ongekend hard op. Dus, op zich is deze stijging een goede ontwikkeling. Hoewel je op de arbeidsmarkt langzaamaan dezelfde gekte ziet ontstaan als op de huizenmarkt.

In de huizenmarkt zie je dat mensen enorm moeten overbieden op de vraagprijs van woningen om überhaupt in aanmerking te komen voor hun droomhuis. Teleurstellingen alom onder mensen die niet aan deze gekte mee willen doen.

Hoe wij als recruitmentbureau dezelfde gekte nu zien ontstaan in de arbeidsmarkt? Vooral via de werknemers. Wanneer zij hun CV publiceren op job boards, worden ze overspoeld met reacties waardoor zij door de bomen het bos niet meer zien. Ze hebben teveel keuze. De gevolgen hiervan zijn dat werknemers vaak (veel te) snel kiezen voor iets anders, ergens voor kiezen waar ze € 100,00 meer krijgen per maand, niet op gesprek komen als ze niet van tevoren weten hoeveel ze kunnen verdienen, een arbeidscontract tekenen en vervolgens toch cancelen via de app omdat ze toch nog iets anders konden krijgen en daarmee een gedesillusioneerde werkgever achter zich laten. Aan de andere kant hebben werkgevers ook nagenoeg geen tijd om een gedegen selectieproces te doorlopen en vaak geldt, wie het eerst komt wie het eerst maalt! Dan kun je ook niet anders dan een moeizame matchmaking verwachten.

Maar goed, dit alles is werkelijk aan de orde van de dag anno 2021. Alsof er nooit een crisis is geweest.

Hoe word je als werkgever spekkoper?

In de huizenmarkt is diegene die zich het beste voorbereid ook vaak spekkoper. Wanneer je probeert een woning al te bezichtigen voordat deze op Funda komt, koopt zonder financieringsvoorbehoud of zonder bouwkundige keuring dan heb je het huis misschien wel, maar als je het mij vraagt zijn dat best wel spannende wegen naar Rome voor een van de grootste aankopen uit je leven.

Welke werkgevers zijn dan de spekkopers als het gaat om het aantrekken van nieuwe werknemers? Nou, daar zit dus de link met de huizenmarkt. De best voorbereide werkgevers die aan de verwachtingen van kandidaten kunnen voldoen zijn vaak wél succesvol. Waar het in de huizenmarkt echter vaak wél om de centen gaat, is dat in de arbeidsmarkt vaak juist niet zo.

Hoe bind je werknemers én zorg je dat ze niet weglopen?

Werknemers waarderen hun baan op basis van de 4 A’s. Deze 4 A’s moeten in verhouding staan met elkaar. De A’s staan voor:

  • Arbeidsinhoud: wat ga je je inhoudelijk doen en in hoeverre word je intellectueel uitgedaagd
  • Arbeidsverhoudingen: wat is de relatie met je collega’s en je direct leidinggevende
  • Arbeidsomstandigheden: Bijvoorbeeld, moet je ver rijden om naar je werk te komen, zijn er thuiswerkmogelijkheden, is het (te) koud/warm op je werkplek
  • Arbeidsvoorwaarden: Wat is de beloning die er tegen over staat. Oftewel de centen!

Onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers met name Arbeidsinhoud en Arbeidsverhoudingen het zwaarst waarderen in hun werkt. En dat is nu juist het lastigste om naar voren te brengen in een sollicitatieprocedure. Veel werkgevers kiezen er dan ook voor om kandidaten binnen te halen op de Arbeidsvoorwaarden. Dat is het gemakkelijkste, maar goed… minder succesvol dus. Wij zijn er geen voorstander van en onze ervaring leert ook dat je daar niet de juiste kandidaten mee binnenhaalt. Natuurlijk dient de beloning wél marktconform te zijn, daar moet je als werkgever onderzoek naar doen. In Zuidoost Brabant zien wij de salarissen momenteel bijvoorbeeld echt wel stijgen.

Maar, hoe doe je het dan wel goed? Daar is helaas geen ‘one size fits all’ antwoord op mogelijk. Een babyboomer heeft een andere benadering nodig dan een millennial. Net als een extraverte, versus een introverte persoonlijkheid. Feit blijft, dat je bij een goede voorbereiding en afstemming van de 4 A’s succesvol kunt zijn in deze concurrerende markt en net als die huizenkoper je ideale medewerker kunt ‘scoren’!

Wij dragen daar natuurlijk graag een steentje aan bij!

“Will we go on this journey together?”

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.