Plan een afspraak

No shows” en “Ghosting” in Sollicitatie procedures. 5 tips om het te voorkomen

||
Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Een van de vervelendste dingen van ons beroep is het fenomeen “No Show” en “Ghosting”. Wellicht moet ik eerst even uitleggen wat dit is. Bij een No Show kun je je wellicht al wat voorstellen; de uitgenodigde kandidaat komt niet opdagen. Vervelend als je er je hele agenda voor vrij hebt gepland. Ghosting is wanneer je in eerste instantie met iemand in contact bent geweest, maar diegene zonder opgaaf van redenen niets meer van zich laat horen.

Allereerst is dit niet iets wat te maken heeft met de krapte op de arbeidsmarkt. Dit heeft wél iets te maken met de huidige tijdsgeest. Mensen vinden het van nature moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Maar in de huidige tijd waarbij je kunt zien wie je belt, wie je appt en je kunt managen of de andere partij ziet wat je wel of niet ontvangen hebt, is het makkelijker om het ‘nee’ zeggen te ontwijken. Helemaal niets meer van je laten horen, contactmomenten negeren of zelf niet komen opdagen bij een afspraak is in feite ook ‘nee’ zeggen, maar dan zonder dat je met de billen bloot hoeft. Het gevoel dat diegene daarmee veroorzaakt bij de andere partij, wordt vergeten of is kennelijk niet relevant.

Maar hoe voorkom je dit nu?

In zijn geheel voorkomen is helaas niet mogelijk. Maar ik geef je graag een 5-tal tips hoe je het wel zoveel mogelijk kunt elimineren in je sollicitatieprocedures.

Tip 1: Ben eerlijk
Wanneer je iemand uitnodigt voor een gesprek, informeer de kandidaat dan goed en eerlijk. Vertel over de functie, wat de taken en verantwoordelijkheden zijn. Probeer er telefonisch al achter te komen wat de beweegreden is van de kandidaat om te switchen van baan en speel hierop in. Maar, wees altijd eerlijk. Als het op het gesprek anders blijkt is er al snel reden tot Ghosting.

Tip 2: Communiceer en houd contact
Bevestig altijd een gemaakte afspraak per mail en verwerk hier een vraag in waarop men dient te antwoorden. Op het moment dat er binnen een dag niet geantwoord wordt, controleer je of de mail wel is aangekomen. Dat kan namelijk ook. Staat de afspraak niet binnen twee weken gepland? Laat dan een paar dagen of dag van te voren weten dat je uitziet naar het gesprek. Hier haal je het aantal No Shows écht mee naar beneden!

Tip 3: Smeed het ijzer als het heet is!
De kans op een No Show is groter wanneer een afspraak niet binnen twee weken plaatsvindt. Het enthousiasme van de kandidaat neemt vaak af wanneer er tijd overheen gaat. Ook kunnen er andere aanbiedingen voorbij komen. Dus, zorg dat je de afspraak binnen een paar dagen plant!

Tip 4: Helemaal voorkomen is helaas niet mogelijk
Hoe goed je bovenstaande tips ook toepast, helemaal voorkomen ga je het niet. Maar, neem mee dat de kandidaat die niet op komt dagen of niets meer van zich laat horen qua persoonlijkheid toch niet de kandidaat is die je eigenlijk wilt hebben. Als mensen stevig in hun schoenen staan, durven ze ook een afspraak af te zeggen. Dus snel vergeten die tijd dat je ermee bezig was en op naar de volgende!

Tip 5: Geef nooit op!
Het werven en selecteren van de juiste kandidaten voor een functie is nu eenmaal een tijdrovende klus. Wij zijn ervan overtuigd dat het ALTIJD lukt. Maar dan dien je ook écht niet op te geven. Er komt altijd een kandidaat voorbij die wel precies in het plaatje past of die geschikt te maken is om in het plaatje te passen! Met de euforie die je voelt als het wel gelukt is, vergeet je vaak ook het gevoel dat je krijgt van de No Show en de Ghosters..

En heb je nu te weinig tijd om bovenstaande allemaal door te voeren? Dan zijn wij je graag van dienst! 😉

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.