Plan een afspraak

Herken vroegtijdige symptomen van een burn-out

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Steeds meer werkgevers werken proactief aan de gezondheid van hun medewerkers. De wandel-lunch, sta-/zit bureaus, leasecontracten voor fietsen in plaats van auto’s en voordelige sportabonnementen zijn aan de orde van de dag. En dat is slim! Vitale medewerkers zijn niet alleen productiever, je verlaagt bovendien de kans op verzuim en alle kosten en rompslomp die dit met zich meebrengt.

Uit recent onderzoek van CBS en TNO blijkt echter wederom dat psychische overbelasting de grootste oorzaak is van langdurig verzuim. Maar liefst 1,4 miljoen mensen hebben last van burn-out klachten. Afgelopen jaar liep het aantal werkstress-gerelateerde verzuimdagen op naar een gemiddelde van 30 dagen, ten opzichte van de gemiddeld 24 dagen in 2015. Dat is een flinke stijging dus! Er vanuit gaande dat een verzuimdag jou als werkgever al snel € 250,- per dag kost, exclusief de kosten van vervanging, wil je graag voorkomen dat jouw medewerkers dankzij stress of een burn-out uitvallen. En dat kan! Als je de symptomen en signalen vroegtijdig kunt herkennen, kun je een burn-out preventief aanpakken en voorkomen.

1. Je medewerker maakt veel fouten

Wanneer een medewerker meer fouten maakt dan anders, kan dit een signaal zijn dat hij/zij niet lekker in zijn/haar vel zit. Ga het gesprek aan. Focus niet primair op de fouten, maar probeer te achterhalen wat de oorzaak is:

  • Is de werkdruk te hoog?
  • Is het werk dat iemand uitvoert te hoog gegrepen?
  • Of juist het tegenovergestelde en verveelt iemand zich?
  • Is je medewerker het overzicht kwijt?
  • Is er onderling iets gaande tussen collega’s?
  • Zijn er ontwikkelingen in privé sfeer?

Kortom: stel vragen, toon begrip en denk in oplossingen. Samen kun je een actieplan opstellen waarin monitoren en begeleiding belangrijk zijn.

2. Je medewerker is vaker ziek

Vaker kort verzuim is een grote voorbode van langdurig verzuim. In veel gevallen gaat het om een legitieme reden en is iemand vatbaarder voor een griepje of een verkoudheid, maar het kan ook zomaar zijn dat er een andere reden dan een medische is voor frequent kort verzuim. Denk aan gebrek aan motivatie, op het tandvlees lopen, problemen thuis, mantelzorgtaken of een conflict op de werkvloer. Voer het gesprek met elkaar en maak de oorzaken bespreekbaar.

3. Overdadig thuis willen werken

Steeds meer werkgevers kiezen ervoor om medewerkers de ruimte te geven af en toe thuis te werken. Voor veel medewerkers ideaal, want ze hoeven niet voor ieder moment dat ze thuis nodig zijn vrij te nemen en het geeft hen meer ruimte om werk en privé te combineren. Maar wat nu als iemand ineens meer thuis gaat werken dan anders en het opvalt binnen het team? Dan kan dit ook een signaal zijn dat kan leiden naar een burn-out. Ben je hier bewust van en ga ook nu het gesprek aan.

4. Medewerker sluit zich meer af en is moeilijker bereikbaar

Een medewerker die zich meer gaat afsluiten, is er een om in de gaten te houden. Iemand meldt zich bijvoorbeeld vaker ziek, gaat meer thuis werken, werkt vaak over, zondert zichzelf letterlijk af op kantoor, is lastig bereikbaar.. Dit kunnen allemaal signalen zijn dat er iets aan de hand is. Probeer te achterhalen of iemand gewoon druk is op het moment en het dus van tijdelijke aard is, of dat er wellicht iets anders achter schuilt.

5. Alles is teveel en het overzicht is zoek

Een medewerker overziet zijn werk niet meer. Er is geen overzicht, de deadlines zijn niet helder en alles is teveel gevraagd. Het overkomt iedereen weleens en soms is het voldoende als iemand even mee kijkt, maar als dit vaker gebeurt dan zit er waarschijnlijk meer achter. Een voor de hand liggende reden zou kunnen zijn dat iemand niet op zijn plek zit binnen de functie die hij/zij vervult, maar het kan ook zo zijn dat iemand letterlijk overloopt. Hoe dan ook, wil je de reden achterhalen. Want het overzicht behouden en kunnen plannen zijn in de meeste gevallen essentieel om je werk te kunnen doen en het tegelijkertijd leuk te houden!

6. Kort lontje

Wanneer het gaat opvallen dat iemand chagrijnig of sarcastisch reageert op collega’s of leidinggevenden, misschien zelfs naar klanten, dan is het tijd je af te vragen waar dit door komt. Voer ook nu het gesprek: “Wat is er aan de hand en kan ik je ergens mee helpen?”

7. Bijna weekend!

Bij ons op kantoor wordt dat gekscherend wel eens geroepen. Soms op maandagochtend bij binnenkomst: “Bijna weekend! Iemand koffie?” En dan volgt hard gelach en starten we vrolijk aan onze week. Als een medewerker al op maandag met een zucht aangeeft toe te zijn aan het weekend en dat vaker herhaalt gedurende de week of veelvuldig praat over hoe prangend hij of zij toe is aan vakantie, dan kan dit een signaal zijn dat iemand op het tandvlees loopt.

Kortom, voorkomen is beter dan genezen

Een burn-out kan vele oorzaken hebben en is meestal geen gevolg van te hard werken of het te druk hebben. In veel gevallen liggen er andere redenen aan ten grondslag. Belangrijk is dat je je medewerkers en hun manier van werken goed kent, zodat je veranderingen in werk en/of gedrag vroegtijdig kunt herkennen. Houd het gesprek gaande, zorg dat je weet wat er speelt onder je medewerkers, dat zij zich gezien en begrepen voelen en richt je vooral op de achterliggende redenen van bepaalde symptomen en op oplossingen om een burn-out preventief te voorkomen. Kom je er zelf niet uit? Vraag dan advies aan je bedrijfsarts of aan je arbodienst. Zij kunnen je ook goed adviseren over hoe je een burn-out voorkomt.

(Bron: HR navigator)

 

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.