Plan een afspraak

De 1,5 meter samenleving op het werk. Hoe dan?

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

De 1,5-metersamenleving. Hoe gaan we dat doen in de praktijk? Allerlei branches komen met plannen om de deuren straks weer te kunnen openen. Daaruit blijkt dat het allemaal nog niet zo makkelijk is en voor sommige ondernemers ook verre van rendabel. Toch is het iets waar werkgevers serieus over moeten nadenken, want niet alleen openbare plekken of horecagelegenheden, maar ook kantoortuinen zijn momenteel niet ingericht op het houden van 1,5 meter afstand.

Veel sectoren moeten een protocol opstellen

Onder andere horecaondernemingen en reisbureaus hebben een paar weken geleden de deuren moeten sluiten als onderdeel van de coronamaatregelen. Voordat zij voorzichtig weer open mogen, moeten zij een protocol inleveren bij de overheid. Hierin moet omschreven staan hoe zij rekening gaan houden met de 1,5 meter afstand en de hygiëne. Een overheidscommissie moet het protocol beoordelen.

Is het werkbaar in alle sectoren?

De branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft al laten weten dat het omgaan met de 1,5-metersamenleving voor de horeca onwerkbaar is. De gemiddelde bar is al heel snel vol als er 1,5 meter afstand tussen klanten moet zijn, wat alsnog veel effect heeft op de omzet. De branchevereniging heeft wel een concept-protocol ingeleverd, maar pleit ook voor steunmaatregelen van het kabinet.

Ook de tandartsen hebben een protocol klaar, NL actief (de branchevereniging van o.a. fitnesscentra) heeft een concept-protocol opgesteld en de kappers werken er nog aan. Verder zijn er voor sectoren die nog wel open zijn, zoals winkels en de zakelijke dienstverlening, ook protocollen om op een ‘verantwoorde’ manier te blijven werken.

Protocol voor 1,5 meter afstand op kantoor

Bedrijven met vooral kantoormedewerkers hebben weer andere zorgen. Veel werknemers werken al weken vanuit huis. Maar hoe moet dat dan als de kantoren straks weer voorzichtig opengaan? Als werknemers überhaupt al kunnen komen. Voor werknemers die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, is het nog maar de vraag of zij mogen reizen.

Op het gemiddelde kantoor is de afstand tussen werkplekken lang niet altijd 1,5 meter. Dus iedereen tegelijk weer naar kantoor laten komen is geen wenselijk scenario. Het zou een optie kunnen zijn om teams op te splitsen of werknemers afwisselend op kantoor of thuis te laten werken. Hoe dan ook zal een werkgever zelf regels of een eigen protocol op moeten stellen. Ook kan de risico- evaluatie & inventarisatie aangevuld worden met de risico’s die de coronacrisis met zich meebrengt en hoe de werkgever deze aanpakt. De ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging moet instemmen met zo’n wijziging in een regeling op het gebied van arbeidsomstandigheden.

Hulp nodig?

Kun je als werkgever hulp gebruiken bij het bepalen van de regels, het opstellen van een protocol of het aanvullen van de risico- evaluatie & inventarisatie? Dan helpen wij je natuurlijk graag. Neem gerust contact met ons op.

(Bron: rendement online)

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.