Plan een afspraak

Krijg je die baan wel of niet?

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Als je solliciteert wordt je in eerste instantie geselecteerd op je CV en eventuele motivatiebrief. Vervolgens vindt een sollicitatiegesprek plaats om te beoordelen of je bij het bedrijf past.

Een proces dat je als sollicitant uiterst serieus neemt natuurlijk! Je doet je best om er representatief uit te zien, bereid je goed voor op de mogelijke vragen en je komt op tijd. Maar er zijn talloze details die invloed kunnen hebben op de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen.

1. Wanneer en hoe laat vindt je gesprek plaats?

Het beste tijdstip om een sollicitatiegesprek te plannen is, volgens vacature- en carrièresite Glassdoor, op dinsdagochtend om 10:30. Waarom? Mensen blijken het meest productief te zijn op een dinsdag. Bovendien biedt dit tijdstip ruimte voor de manager om de dag eerst rustig op te starten met een lekker kopje koffie en geeft dit de manager de gelegenheid om eerst zijn/haar mails weg te werken voor je komst.

2. Regen of zonneschijn?

Uit een onderzoek verricht voor de Universiteit van Toronto bleek dat sollicitanten voor een medische opleiding slechter presteerden op een regenachtige dan op zonnige dag. De personen die op een regenachtige dag solliciteerden, scoorden 1% lager. Dit resultaat bleef gelijk, ongeacht of de sollicitanten veel of weinig ervaring hadden.

3. Hoe laat arriveer je?

“Beter te vroeg dan te laat.” Zeker waar, maar veel te vroeg komen kan je gesprek negatief beïnvloeden. Je zou hier al snel te angstig door overkomen of je toekomstige manager in een lastig parket brengen, aldus Lynn Taylor.

4. Solliciteert je concurrent op dezelfde dag?

Probeer je sollicitatie op een andere dag te plannen dan dat je concurrent op gesprek gaat. Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, maar de moeite waard!

“Mensen zijn geneigd om niet te veel zeer hoge of juist lage waarderingen te geven op één dag. Hierdoor ben je in het nadeel als er veel sterke sollicitanten op dezelfde dag komen”, stelt een onderzoek in Psychological Science.

Dit principe geldt enkel voor gesprekken die op dezelfde dag plaatsvinden. Je hoeft dus niet bang te zijn voor mensen die een dag eerder of later ook op gesprek gaan.

5. Voel je je sterk?

“Neem een power pose aan”, stelt Harvard-professor Amy Cuddy. Dit zijn houdingen met je armen, ellenbogen en je kin omhoog waarbij je bijvoorbeeld een superheld pose aanneemt. Hierdoor kun je beter denken, ben je alerter en stijgt je testosteronniveau. En daardoor ben je al met al assertiever, kun je beter omgaan met kritiek en maak je een betere, sterkere indruk.

6. Wat doe je terwijl je wacht in de lobby?

“Je wil niet dat je manager jou koffie ziet drinken, eten of telefoneren op het moment dat hij jou voor het eerst ontmoet”, stelt Taylor. “Je weet nooit precies wanneer de interviewer komt opdagen, dus zorg ervoor dat je klaarstaat.”

Volgens Taylor is het slim om altijd een hand vrij te houden om meteen een hand te kunnen geven. Dus niet dat je eerst onhandig je spullen op een stoel moet leggen. “Je wil georganiseerd en attent overkomen.”

7. Hoe ga je om met de receptioniste?

Werkgevers willen graag weten hoe je omgang met anderen is. Een tactiek die veel gebruikt wordt door managers, is om de receptioniste om haar eerste indruk te vragen.

8. Een slap handje of een ferme handdruk?

Een handdruk is een belangrijk onderdeel van een eerste indruk. Een slap handje laat zien dat je niet zelfverzekerd bent. Wees dus niet bang om het initiatief te nemen en een stevige handdruk te geven. Maare, overdrijf niet.. je hoeft iemand geen pijn te doen om je punt te maken.

Een klam zweethandje is trouwens ook uit den boze. Dat suggereert namelijk dat je zenuwachtig bent. Moet je even wachten op het gesprek? Vraag dan een koud glas water om je lichaamstemperatuur te verlagen.

9. Neem je de aangeboden koffie aan of niet?

Krijg je iets anders aangeboden dan water? Sla het dan af.

De manager heeft waarschijnlijk geen zin om tien minuten bezig te zijn om voor jou een kop koffie te maken, stellen schrijvers John B. Molidor en Barbara Parus in hun boek Crazy Good Interviewing: How Acting A Little Crazy Can Get You The Job.

10. Narcisme is een voordeel?

That’s a first! Maar, volgens onderzoek voeren narcisten doorgaans betere sollicitatiegesprekken, omdat ze geen problemen hebben met zichzelf verkopen.

11. Welke kleur heeft je outfit?

CareerBuilder vroeg ruim tweeduizend managers welke kleur een sollicitant het beste kan dragen (onderscheid tussen mannen en vrouwen werd hier niet gemaakt). Heel verrassend waren de winnaars: zwart en blauw. Oranje blijkt een no go te zijn. Gek he?

12. Heb je overgewicht?

Experimenten suggereren dat managers minder snel geneigd zijn iemand aan te nemen als de persoon in kwestie overgewicht heeft. Onbewust denken we namelijk dat dikkere mensen minder competent zijn. Dat kwam naar voren in een onderzoek waarin mannen en vrouwen gevraagd werden de bekwaamheid van mensen op basis van foto’s te beoordelen. De mensen op de foto’s zonder overgewicht werden bekwamer ingeschat dan dezelfde mensen met aangepaste foto’s waarop ze overgewicht hadden.

13. Maak je oogcontact?

Kijk mensen aan als ze tegen je praten en andersom. Volgens Molidor en Parus is het raadzaam om altijd oogcontact te maken met de persoon die je een vraag stelt. Vervolgens kijk je de rest aan en terwijl je je verhaal afrondt, kijk je weer naar degene die de vraag stelde. Doe dit niet stelselmatig in dezelfde volgorde, maar houd het natuurlijk en varieer.

14. Wat zegt de manier hoe je je handen gebruikt over jou?

Wat je met je handen doet, zegt veel over jou. Molidor en Parus verklaren wat bepaald gedrag met je handen zegt over jou:

  • Je handpalmen laten zien straalt oprechtheid uit
  • Je handpalmen naar beneden houden is een signaal van dominantie. Schud géén handen met je handpalmen naar beneden
  • Je vingertoppen tegen elkaar houden laat zelfvertrouwen zien
  • Je handen verstoppen is een teken dat je iets te verbergen hebt
  • Met je vingers tikken wekt de indruk dat je ongeduldig bent
  • Je armen over elkaar houden is defensief. Het laat zien dat je het ergens niet mee eens bent of dat je ergens teleurgesteld over bent
  • Je handen teveel gebruiken is een teken van afleiding
15. Stel jij de juiste vragen?

Vergeet zelf geen vragen te stellen tijdens je gesprek. Je vragen moeten doordacht zijn en intelligent. Ook moeten ze aantonen dat je serieus bent over de rol die je wilt vervullen in het bedrijf waar je solliciteert.Stel dus wel de juiste vragen. Als je vraagt naar het merk koffie dat ze schenken, zal dat wellicht niet de juiste indruk maken. Maar vragen als: “Wat voor type werknemers doen het goed binnen het bedrijf?” of “Welke kwaliteiten vinden jullie belangrijk?” kunnen in je voordeel werken. Vicky Oliver geeft in haar boek meer voorbeelden van slimme vragen.

(Bron: Businessinsider.nl)

 

 

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

No worries, wij weten vanuit welke pagina jij je vraag stelt, dus deze komt altijd goed terecht.

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.