Plan een afspraak

De juiste match realiseren dankzij verwachtingenmanagement  

Barrie Spoorenberg Baanbegeleider en eigenaar Spoor 3 HRM

Wist je dat in een sollicitatiegesprek vaak in de eerste 30 seconden van het gesprek beslist wordt of een kandidaat aangenomen wordt? Wellicht. Wat echter vaak vergeten wordt is dat het andersom ook zo werkt. Zeker nu we weer langzaamaan naar een werknemersmarkt gaan is het goed je dit als werkgever te realiseren. Goede krachten worden schaarser. Je zult als bedrijf dus ook weer wat beter je best moeten doen en moeten tegemoetkomen aan de verwachting van de werknemer. 

Eerste indrukken zijn allesbepalend, maar vergeet niet dat dat 2 kanten op werkt.  Als werkgever kijk je vooral naar wie je voor je hebt; hoe is iemand gekleed, heeft iemand een ferme handdruk, kijkt iemand je recht aan en is hij/zij verlegen of juist niet? Kortom, de werkgever bepaalt vooral wíe hij voor zich heeft en of dit in eerste opzicht past binnen het bedrijf. De eerste indruk van de werknemers begint echter al bij de voordeur. Hij/zij komt eerst binnen in een nieuwe omgeving; de potentieel toekomstige werkplek. De werknemers scant deze vluchtig, krijgt een indruk van het type werknemers en gaat dán pas het gesprek in om een eerste indruk te krijgen van jou als werkgever. Kortom, de eerste indruk van een werknemer is omvangrijker dan die van de werkgever en bevat meerdere dimensies.

Een voorbeeld uit de praktijk: Onlangs mocht ik een vacature invullen bij een bedrijf die de hoop had opgegeven om zelf iemand te vinden. Alle sollicitaties liepen stuk na het eerste gesprek. Toen ik het bedrijf bezocht voor een kennismaking had ik al vrij snel door waar het aan lag. De ondernemer was zeer succesvol met zijn bedrijf, had een duidelijke visie, een enorme drive en stelde dit en zijn klanten voorop. Waar hij echter geen enkele aandacht aan had geschonken, was het creëren van een prettige werkomgeving. Maar dan ook écht niet! Toen ik binnenkwam struikelde ik bijna over de lege flesjes water op de vloer. Er stond een karig bureautje in de hoek van de kamer, bezaaid met papieren en waar een computerscherm gepositioneerd stond op een kartonnen doos. Het bureau was gecomplementeerd met een oud nachtkastje dat dienst deed als ladekastje en er eveneens voor zorgde dat de printer niet op de grond hoefde te staan. Niet echt uitnodigend dus, en dan druk ik me nog heel zachtjes uit.

Eenmaal in gesprek met de ondernemer bleek dat de ondernemer zelf aan een werkplek geen waarde hechtte. Het belang van zijn klanten en hen naar behoren bedienen was zijn nummer 1 prioriteit. Nu er iemand moest worden aangenomen lag daar dan ook de focus; “wat moet iemand kunnen om nog meer klanten nog beter te kunnen bedienen? Wat hebben WIJ nodig?” Het feit dat een werknemer zichzelf andersom ook afvraagt wat hij/zij nodig heeft, naast een waardevolle dagbesteding en een salaris, had hij zichzelf klaarblijkelijk niet helemaal gerealiseerd. Niet voor niets liepen alle sollicitaties dan ook stuk na het eerste gesprek.

Nu was het natuurlijk gemakkelijk geweest de ondernemer te adviseren een ander bureau te kopen of een binnenhuisarchitect in te huren. Maar, dat hebben we niet gedaan. We hebben ervoor gekozen om het niet ingerichte kantoor juist in te zetten voor het werven van een geschikte kandidaat. De ondernemer was namelijk op zoek naar een vindingrijk persoon met een groot verantwoordelijkheidsgevoel welke initiatief kon nemen en zelfstandig kon werken. Iemand die over deze capaciteiten beschikt, vindt eigen inbreng over het algemeen ook juist een pré. Door dus voor geschikte kandidaten in het vooruitzicht te stellen dat ze zelf de gelegenheid zouden krijgen de werkplek naar eigen wens in te richten, konden deze kandidaten door de eerste indruk heen kijken en werden ze juist geprikkeld. Er lag een extra uitdaging en een kans!

Inmiddels hebben we met succes een kandidaat geplaatst. Dit heeft uiteindelijk vooral te maken gehad met het juist kaderen van de wensen van beide partijen en het managen van verwachtingen.

Meer weten?

Wij sporen (😉) je aan om aan om gewoon even contact met ons op te nemen.

Ontvang de laatste HR-ontwikkelingen

Geen titel
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Graag een vrijblijvend gesprek of een afspraak maken?

Wij sporen (😉) je aan om ons dan gewoon even te bellen of te mailen. Of vul ons contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Of gewoon benieuwd naar wat we nou eigenlijk doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.